1 דקות קריאה
הסטראטאפ החדש: תמציא בעיות ואז תפתרו אותן

ארגונים משקיעים שעות בניסוח הגדרות תפקיד נכונות לעובדים בכל הדרגים. בהרבה ארגונים לא לוקחים בחשבון את הצרכים הפסיכולוגיים של העובדים וכותבים עבורם הגדרת תפקיד שלא מתאימה להם. לפעמים הגדרת התפקיד עצמה יוצרת את הקונפליקט הפנימי אצל העובד. על הנזק שעושה הגדרת תפקיד לקויה ועל הצורך לחדד ולשפר את הגדרות התפקיד כדי לשפר ביצועים. 

את אחד מתהליכי הייעוץ הארגוני הראשונים שלי עשיתי בבית חולים. אחד מהגדולים בארץ. זה היה אחד מהתהליכים שלימדו אותי הכי הרבה. שרה, מנהלת הסיעוד בבית החולים הזמינה אותי להנחות סדנה עם אחיות כלליות, לשם שיפור הביצועים, טיפול בהתנגדויות וחיזוק הקשר עם הנהלת הסיעוד. היא הציגה בפני את המצב וסיפרה שאחיות כלליות מייצרות דרמות באופן יומיומי, הן עסוקות בצבירת כוח ובשליטה והתקשורת איתן טעונה שיפור. אמרתי שאני לא יודע מה זה אחות כללית. 

”אחות כללית זה מין עוזרת כזו? משהו בדרג נמוך?“ שאלתי. שרה צחקה. ”מה פתאום“, היא אמרה. ”אחות כללית בעצם מנהלת את המשמרת בזמן שאני לא כאן“. ”ומה עושה כזאת אחות כללית?“, שאלתי. ”היא פותרת בעיות“, ענתה. ”במשמרת לילה ובשבתות. כשאני לא נמצאת כאן“. עדיין לא הצלחתי להבין את התפקיד. לא הבנתי למה קוראים לה ”כללית“ אם היא מנהלת. לא הבנתי למה היא פותרת בעיות ואילו סוגים של בעיות היא צריכה לפתור. לא הבנתי כלום. אז ביקשתי, בתמימות אמיתית של יועץ צעיר, לראות את הגדרת התפקיד של אחות כללית. שרה חיטטה קצת במחשב, חיפשה קצת בקלסרים ובסוף שלפה דף. הגדרת תפקיד של אחות כללית. בשורה הראשונה היה כתוב: "אחות כללית פותרת בעיות במשמרת ערב ובמשמרת לילה". עדיין, באותה התמימות של היועץ הצעיר, שאלתי מה יקרה אם כל הבעיות ייפתרו. שתי דקות של שתיקה לאחר מכן היא אמרה, ציטוט מדוייק: 

"אלוהים, יצרנו כאן מפלצת" 

עדיין, בתמימות, שאלתי את שרה, מה קורה במשמרת שבה אין בעיות. ”אז האחות הכללית תהיה מובטלת“, ענתה. ”ואז מה?“, שאלתי. 

"אז היא תמציא בעיות. ואז תפתור אותן. 

ואז תספר לכולם איך היא פתרה אותן."

 צודקת. הם יצרו כאן מפלצת. מפלצת רעבה שצריכה לגדול. אז הלכתי ללמוד איך מתנהגת האחות הכללית. או כמו ששרה כינתה אותה: ”המפלצת“. שאלתי רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים ועוד אנשים בבית החולים, מה עושה אחות כללית. רופא אחד, מנתח מוח, הסביר לי שיש איזו מין תופעה מוזרה, שיש בעיות אופייניות רק למשמרת ערב ולילה. אלה בעיות שרק הכלליות יודעות לפתור. ככה הוא אמר. שאלתי מה קורה במשמרת בוקר, כשמנהלת הסיעוד נמצאת בבית החולים. ”לא יודע“, הוא אמר, ”כשהיא נמצאת אין כאלה בעיות“. 

הלכתי לראות בעצמי מה עושה אחות כללית. ראיתי את האחיות הכלליות, או לפחות את חלקן, מסתובבות במחלקות כמו אצבעוני המפקד שלמלחמה צועד. ראיתי את שפת הגוף שלהן, שמעתי את הטונים שלהן, הקשבתי למילים שלהן. כל אלה שידרו מלחמה. האחיות הכלליות מוכנות למלחמה. כל הזמן. ראיתי אותן במחלקות. ראיתי אותן בחדר המיון. ראיתי איך הן יוצרות בעיות. ואז פותרות אותן. שמעתי אותן בישיבת צוות. שמעתי איך הן מתארות את הבעיות שהן פתרו. הן תיארו את הבעיות כגדולות, מאיימות ומפחידות הרבה יותר ממה שהיו באמת. הן תיארו כל תקלה, כל ליקוי וכל מחסור כאילו הם פצצה מתקתקת. הן תיארו את הפעולות שלהן, גם הקטנות וגם הגדולות, כאילו היו פעולות הצלה של יחידה מובחרת שמצילה נוסעים חטופים במטוס. כל פעולה שלהן הפכה לסיפור גדול, דרמטי וצבעוני. כמעט כולן אמרו, בשלב זה או אחר של ישיבת הצוות: ”איזו משמרת קשה זו הייתה. כבר מזמן לא היו לא משמרות כאלה קשות“. והן צודקות. הן פתרו את הבעיות. רק דבר אחד נעלם מעיניהן: הן פתרו את אותן הבעיות שהן עצמן המציאו. 

הגדרת התפקיד של אדם הופכת להיות חלק מההשרדות התעסוקתית שלו. אפילו חלק מההשרדות החברתית שלו. הוא צריך להצדיק את התפקיד שלו. אם הגדרת התפקיד של מישהו היא: ”לפתור בעיות“, אז הוא יפתור בעיות. ואם אין בעיות, אז הוא ימציא אותן. לפעמים הוא יעשה את זה באופן תת מודע. בלי לשים לב. רק מתוך התנהגות, מילים או שפת גוף. הוא יגרום לכך שיצוצו בעיות, או יצופו, או יתעוררו, או יתחזקו, או יגדלו. כי אז הוא יכול לפתור אותן. ולמרבה האירוניה, ככל שהבעיה גדולה יותר - כך טוב יותר. למה? כי כך הוא פתר בעיה גדולה יותר, וזה אומר שהוא מסוגל יותר, חכם יותר, מנוסה יותר או כל ביטוי שתרצו להכניס כאן. הוא יותר. אתם בטח שואלים מה ייעצתי לשרה. ההצעה שלי הייתה די פשוטה. לשנות את הגדרת התפקיד. הגדרת התפקיד החדשה היא: ”אחות כללית היא מנהלת סיעוד תורנית ומחליפה את מנהלת הסיעוד בהעדרה“. זה היה הבסיס לשינוי משמעותי מאוד שחל בצוות. 

זה בסיסי, ווטסון.

הכותב הוא רם נחמיה, מנכ"ל שונרא כישורי חשיבה וניהול. מומחה לאפיון התנהגות של יחידים ושל ארגןנחפ. יועץ לארגונים, מנחה הורים ומאמן אישי בכיר. ניתן ליצור קשר עם רם נחמיה ב- 052-2401988 או באתר shoonra.co.il